Heineken kiest in turbulente biertijden voor rust in de tent: bestuursvoorzitter Jean-François van Boxmeer blijft aan voor een vierde termijn, terwijl dat ongebruikelijk is in het huidige bedrijfsleven.

Weinig markten veranderden dit jaar zo rigoureus als de biermarkt. De nummer één en twee fuseerden tot een ongekend bierbedrijf. De voormalige nummer drie, Heineken, is daarmee nu een plek geklommen. Maar de afstand tot de top is tegelijkertijd gegroeid. De Nederlandse brouwer maakt 9 procent van ’s werelds bier, tegenover 27 procent voor het uitgedijde AB InBev, schrijft The Wall Street Journal.

AB InBev completeerde eerder deze maand de bijna onbevattelijke overname van SABMiller. Voorafgaand aan de overname leidde AB InBev – zelf een Amerikaans-Braziliaans-Belgisch fusiebedrijf – de bierdans. De nieuwe onderneming brouwt vele honderden merken, maar is in Nederland het bekendst van Corona, Stella Artois, Leffe, Hertog Jan en Hoegaarden.

Voorkeur voor continuïteit

Van Boxmeer mag door als baas van Heineken in deze turbulente tijden. Hij bekleedt de CEO-stoel al sinds 2005. De 55-jarige Belg leidde Heineken naar een positie als ‘een echte wereldwijde brouwer’, zegt Gerard Rijk van NIBC. Hij voegt toe: “Hoewel een vierde termijn niet past in de huidige bestuursnormen, is het in het geval van Heineken niet onlogisch.” De keuze duidt op de voorkeur die de familie aan continuïteit geeft.

En de cijfers geven hen gelijk. Van Boxmeer overzag cruciale overnames in Singapore (Asia Pacific Brewery), Mexico (Femsa Cerveza) en een paar kleinere aankopen zoals speciaalbierbrouwerij Lagunitas uit San Francisco en het cultbier Red Stripe uit Jamaica. Die leidden al met al tot een groei in productie van 2 procent tot 54 miljoen liter. Het bekendste merk, Heineken, groeide zelfs met 3,5 procent.

Verbijsterende vuurkracht

AB InBev gaat de strijd met Heineken aan op cruciale markten. De Nederlandse brouwer is al sterk aanwezig in Afrika, maar heeft last van terroristisch geweld in Nigeria en politieke instabiliteit in Egypte. De sterkere nummer één koos SABMiller, afkomstig uit Zuid-Afrika, voor een overname om meer markten in het opkomende continent aan te boren.

Heineken is niet arm, maar de financiële spieren van AB InBev zijn stukken dikker. De vrije cashflow van de gigant bedraagt zes keer die van Heineken. Van Boxmeer voelt zich 'niet geïntimideerd' door die cijfers, maar gaf in een eerder interview wel toe dat de nieuwe concurrent een 'verbijsterende vuurkracht' zal hebben.